torsdag 29 maj 2014

Hem till grönskan

Hej och god morgon! Jag är hemma efter min resa till vackra Barcelona. Vilken underbar stad! Fina gamla byggnader, härliga små gränder och små torg med egna hemmagjorda barer. Tapas, den fina stranden, shoppingen och atmosfären gör Barcelona till en favorit! Hit kommer jag att återvända. 

Väl hemma hade grönskan tagit över på gården så det var bara att ta på sig trädgårdshandskarna och dyka ner i rabatterna. Ogräset ska väck!
Nu har jag planterat en blåbärsbuske, som jag fick i present när jag fyllde år och två rabarber. Snart är min trädgård komplett för i år. Nu är det bara att vänta och se vad som växer och  trivs. Årets rabarber har jag pallat. Den ska jag göra rabarberlemonad av. 

Rabarberlemonad
Min rosa rabarberlemonad
4-5 st (500 g) rabarberstjälkar
1 vaniljstång
pressad saft av 1 1/2 citron
1 1/2 dl socker
2 l vatten

Skär centimetertjocka bitar och lägg i en kastrull. Dela vaniljstången och tillsätt fröna, citronen och sockret. Häll på vatten och låt koka upp. Låt sjuda i ca 10 minuter eller tills rabarbern är helt sönderkokt. 
Sila lemonaden genom en finmaskig sil och låt svalna. Häll upp i väl rengjorda flaskor.

Sorbetdrink á la Söräng
1 kula citronsorbet
4 cl bacardi limón
krossad is
en skvätt fruktsoda

I sommarens soliga dagar är denna drink svalkande god. Alkoholfri är lika smaskig den, skippa bacardin bara...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar